عمران و آبادانی، هم‌تراز عبادت نسخه‌ای اعلا برای مؤدب بودن ثبت‌نام سفر به عتبات ویژه عرفه ۱۴۰۴ آغاز شد | افزایش هزینه‌ها بین ۵ تا ۲۰ درصد کتاب «دینامیک به‌روز»، روایتی از طراح سازه‌های مهندسی جبهه، رونمایی می‌شود برنامه ریزی برای افزایش چشمگیر بازدید‌ها و اعزام‌ها به مناطق عملیاتی دفاع مقدس رحیم‌پور ازغدی: ایمان به وعده‌های الهی، مسیر آرامش، رشد و پیروزی در زندگی است لباسی که با عشق پوشید | خادمی امام رضا (ع) برای رئیسی یک هویت بود پیشنهاد نام‌گذاری مجتمع قضایی به نام شهید آیت‌الله رئیسی | ضرورت بازخوانی نقش دستگاه‌ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت «سه فصل در یک برداشت»؛ روایتی تحلیلی از سیره عدالت‌محور شهید رئیسی رونمایی از مستند شهید آیت‌الله رئیسی در مشهد هم‌زمان با اولین سالگرد شهادت ایشان مدیر عالی حرم مطهر رضوی: فعالین حوزه روابط عمومی به حوزه زیارت توجه ویژه داشته باشند تولیت آستان قدس رضوی: اخلاق و سیره رضوی باید سرمشق فعالیت‌ها و رفتار خادمیاران باشد حسینیه معلی تولید فصل جدید خود را آغاز کرد | تغییرات در میز ذاکران یاد مرگ، ذکر مبارکی که رهایی‌بخش است سی‌ونهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور برگزار می‌شود نقش توکل در سبک زندگی اسلامی | توکل؛ سدشیطان، رمز عزت انتقاد دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه به شیوه آموزش در حوزه‌ها امکان زیارت جمعی زائران ایرانی در روضه رضوان فراهم شد حوزه علمیه نباید در گذشته متوقف بماند | هشدار درباره خطر تحجر و تقدس‌نمایی در برخی محافل حوزوی
سرخط خبرها

عاشورا، ما کدام سمت ایستاده ایم؟

  • کد خبر: ۲۳۹۶۵۵
  • ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
عاشورا، ما کدام سمت ایستاده ایم؟
عاشورا تنها یک ‏روز نیست، بلکه تمامى تاریخ است؛ همان‏ طور که‏ کربلا تنها یک قطعه خاک نیست. کربلا، جغرافیاى نامحدودِ این تاریخ گسترده است.

عاشورا تنها یک ‏روز نیست، بلکه تمامى تاریخ است؛ همان‏ طور که‏ کربلا تنها یک قطعه خاک نیست. کربلا، جغرافیاى نامحدودِ این تاریخ گسترده است. این تعبیری است دقیق از مرحوم آیت ا... صفایی حائری در کتاب ارجمند «وارثان عاشورا». با این عبارت، تکلیف همه زمان‌ها و زمین‌ها به تراز نقش آفرینی در عاشورا و کربلا سنجیده می‌شود.

 نه تنها ادعا‌ها که حتی نیت‌ها را هم چندان ارزشی نمی‌توان نهاد؛ میدان عمل است عاشورا. الاعمال بالنیات درباره افرادی است که خیرخواهی را هم پاسخی نیکو می‌دهند. در جبهه، اما باید تمام قد ایستاد و نیت جهاد را مجاهدانه به عمل درآورد؛ والا هزاربار قصد قربت کردن و در خانه ماندن، جز هیچ، نتیجه‌ای ندارد. کسانی که‌ می‌خواهند به وراثت حضرت حسین (ع) برسند، باید رابطه فرزندی خود را در عمل ثابت کنند.

سند و سجل آن هم با رفتار تمام ساحتی در مشابهت با امام، رقم می‌خورد نه چیز دیگر. این نسبت که تعریف شد، در آن شمار آدمی را راه است. به گفته استاد، «وارثان حسین‏ در شعور و عاطفه‏ و در تصمیم‏ و عمل، ‏ متحول شده ‏اند و به حسین پیوند خورده ‏اند و از علم‏ و عشق‏ و عبودیت‏ و خلوص‏، نشان گرفته ‏اند. درواقع، میراثى جز همین بصیرت و علم و عبودیتِ تقوا و عبودیت صلاح نیست». با این فهرست روشن از میراث و دارایی است که‌ می‌شود هم خود و هم دیگران را، هم جان و هم جهان را آباد کرد. 

توفیقی چنین از  کسانی ساخته است که «امید به لقای خدا در آن‏‌ها قرار گرفته و همتشان از دنیا و مشهود عالم بیشتر شده و دلشان از دنیا بیرون رفته. این‏‌ها می‌توانند صالح و خالص باشند». این‌ها می‌توانند به اخلاص، بستر اصلاح را برای جامعه فراهم کنند. کسانی می‌توانند دیگران را بسازند که خود ساخته شده باشند. کسانی که با ایمان و عمل، نماد «ذات هستی یافته»‌ای باشند که خداوند، ظرفیت هستی بخشی را به آنان عنایت فرموده باشد. 

آنان که آن روز خود را به کربلا رساندند، به چنین جایگاهی رسیدند و آنان که امروز می‌خواهند چنین باشند، باید خود را در تراز مکتب عاشورا تربیت کنند؛ «وارثان عاشورا به انتظار و تقیه و قیام مى‏ رسند و با تقویت خویش و تضعیف دشمن و با تربیت نیرو‌ها و جاسازى و جایگزینى آن‏ ها، مبارزه ‏اى مستمر را دنبال مى‏ کنند». باری، باورمندان حسین (ع)، عاشورا را تمام شده نمی‌دانند، بلکه همه تاریخ را با سنجه زدن به عاشورا ارزیابی می‌کنند و همه زمین‌ها را در تراز کربلا می‌سنجند. چنین است که جبهه حق تا همیشه امتداد می‌یابد. راستی در این امتداد، ما کدام سمت ایستاده ایم؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->